Wednesday, 3 September 2014

Perkahwinan Campur dan Bahasa


Awang Sariyan (2007) mendefinisikan kesantunan bahasa sebagai penggunaan bahasa yang baik, beradab sopan, menzahirkan tingkah laku mulia dan menunjukkan penghormatan kepada pihak yang menjadi teman perbualannya. Siti Hajar Abdul Aziz (2009) dalam bukunya Bahasa Melayu II pula menjelaskan bahawa kesantunan bahasa merupakan kaedah penggunaan kata dan ujaran secara sopan dan beradab. Secara keseluruhannya, kesantunan bahasa adalah tatacara atau peraturan yang terdapat dalam elemen berbahasa.
Kesantunan bahasa dapat dilihat dalam perbualan antara individu yang berkomunikasi. Elemen tatabahasa atau tatacara berbahasa mestilah sesuai dengan norma-norma budaya sesuatu masyarakat yang menggunakan bahasa. Semua bangsa di dunia amat menekankan kesantunan bahasa dalam pergaulan  mereka terutama bangsa Melayu. Norma-norma budaya sesuatu bangsa sering dipengaruhi oleh kesantunan bahasa sesuatu masyarakat. Agama Islam selalu dikaitkan dengan budaya kesantunan masyarakat Melayu. Setiap masyarakat di dunia ini mempunyai norma dan nilai kesantunan bahasa yang berlainan.
Kepelbagaian etnik yang terdapat di Malaysia tidak dapat lari daripada mengalami pertembungan budaya. Konsep perkahwinan campur bukanlah pengamalan yang baharu berlaku dalam kalangan masyarakat Melayu di Malaysia, malah sudah menjadi suatu budaya dalam kalangan masyarakat berbilang bangsa, kepercayaan dan agama. Pelbagai ragam dan bentuk komunikasi antara masyarakat yang terlibat hasil daripada pertembungan budaya ini. Hal ini akan menyebabkan wujudnya persoalan kesan daripada tahap penyesuaian diri terhadap budaya dan bahasa yang digunakan. Berpaksikan pada konteks pertembungan budaya, banyak perkara dan benda yang menarik untuk dibincangkan dan direnungkan bersama.
Sejarah telah membuktikan bahawa kedatangan kaum India dan Cina ke negara kita Malaysia, mereka asalnya dibawa ke Malaysia hanya untuk bekerja sebagai buruh di sektor-sektor perladangan getah dan perindustrian bijih timah. Kedatangan mereka ke Tanah Melayu dan bercampur gaul dengan masyarakat tempatan telah menimbulkan satu pertembungan budaya. Malah ada dalam kalangan mereka yang bertandang telah berkahwin dengan orang Melayu dan terus menjalani kehidupan sebagai sebahagian daripada orang Melayu, maka daripada konteks inilah wujudnya kaum Cina Baba seperti yang terdapat di Melaka dan Pulau Pinang dan kaum Mamak bagi orang India.
 Bagi mereka yang mengahwini masyarakat tempatan iaitu bangsa Melayu akan tetap beragama Islam, sebaliknya bagi mereka yang kekal dengan kepercayaan masing-masing dan mendirikan rumahtangga dengan orang yang sebangsa dan seagama pula telah melahirkan generasi India dan Cina baharu yang mendapat hak kerakyatan Malaysia
Melalui pertembungan budaya dalam konteks perkahwinan campur, pasangan pengantin yang berlainan bangsa turut mempengaruhi kesantunan berbahasa dalam pergaulan. Misalnya,  kesantunan bahasa yang digunakan oleh keluarga India yang bercampur dengan orang Melayu ialah seperti berikut:
a) bahasa sapaan/panggilan
 -mereka juga mempunyai sistem sapaan yang tersendiri, jika dalam golongan keluarga yang lebih tua lelaki akan dipanggil mama termasuklah abang ipar, bapa saudara, bapa mertua, datuk akan dipanggil tata,
-manakala abang akan dipanggil ane dan hanya untuk adik beradik saja, dan adik lelaki dipanggil thambi (boleh digunakan untuk lelaki yang bukan adik beradik).
-Bagi kaum perempuan, ibu mertua dipanggil mami, nenek pula dipanggil pati atau amama, kakak digelar akka, adik perempuan dipanggil tangachi.
-Penggunaan sistem panggilan tersebut telah diaplikasikan ketika berbahasa dengan menggunakan bahasa Melayu. Contohya, ketika berkomunikasi dengan anak-anak, mereka akan menggunakan bahasa MeIayu seperti berikut “pergi main luar sama akka ", "minta angpau sama tata", "pergi makan dengan mama".
b) Bahasa basahan.
-disebabkan perbezaan bahasa yang digunakan dalam komunikasi, sebahagian penggunaan bahasa akan diselitkan dengan bahasa Inggeris kerana faktor keutamaan keluarga sebelah pihak tertentu.
-Bahasa yang digunakan bersifat “bahasa pasar”, seperti ayah mertua akan menggunakan ganti nama lu apabila berkomunikasi dengan menantu yang berbangsa Melayu, misalnya "Pergi tengok apa anak lu buat dalam bilik".
-Tetapi apabila berinteraksi dengan keluarga yang lebih berpendidikan, berlaku perubahan kod iaitu penggunaan bahasa Melayu mereka lebih beradab, sopan dan teratur yang dicampur aduk sedikit dengan bahasa Inggeris, terutama dalarn penggunaan ganti nama diri. Misalnya dalam ayat berikut "You cuba fikir, bagaimana anak saya yang pandai bahasa Inggeris boleh dapat B saja? Apa silapnya? Ayat apa silapnya merupakan peralihan daripada what's wrong?
Bahasa Melayu yang digunakan oleh orang India dalam sesuatu  acara bahasa Melayu akan menjadi mereka seakan-akan kaku, maksudnya ayat yang digunakan akan kelihatan seperti ayat yang disusun dengan rapi dan perlahan-lahan, bukan seperti bangsa Melayu yang berbual dengan penuh sopan dan bersahaja. Namun, hal ini tidak akan menjejaskan aspek kesantunan dalam berbahasa kerana matlamat berkomunikasi sentiasa sama supaya komunikasi yang berkesan dapat dicapai.
            Konklusinya, setiap agama dan bangsa menuntut penganut dan pengamalnya melakukan kebaikan dan menjauhi kejahatan. Namun, cara dan amalan sahaja yang berlainan antara sesuatu bangsa dengan bangsa yang lain. Masyarakat Malaysia yang berbilang kaum terdiri daripada gabungan bangsa peribumi seperti Melayu, Kadazan, Murut, Bajau, Jawa dan bangsa yang asing seperti Cina, India, Serani, Portugis, Benggali dan sebagainya menganut pelbagai agama berdasarkan kepercayaan masing-masing. Masyarakat Cina misalnya, ada yang beragama Kristian, ada juga yang beragama Buddha, begitu juga dengan orang India yang beragama Hindu atau Kristian. Setiap masyarakat yang beragama ini mempunyai nilai dan norma tersendiri dalam kebudayaan masing-masing yang diwarisi daripada nenek moyang mereka, yang sedikit demi sedikit diubah suai dan diadaptasi sesuai dengan perkembangan masa dan zaman.






0 comments :

Post a Comment

Mini Rage Face Blush Smiley